進化経済学 神経経済学 行動経済学 消費者心理:
2005~2006年

ほか「進化経済学 神経経済学 行動経済学 消費者心理」の年月別目次

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2006/12 EurekAlert Feeling sad about Iraq? New research finds that it won't keep you from buying American products
イラクを悲しんでますか?
でもその悲しみは アメリカ製品の不買運動にはつながらないんですよね?
金の話にさらすと人間は社交性を失う
2006/11 【日本語記事】 Science日本版 良くも悪くもお金は人を自立させる
For Better or Worse, Money Encourages Self-Sufficiency
コインの両面:良かれ悪しかれ金は事態をエスカレートさせる
2006/11 EurekAlert Two sides of the same coin: Money spurs changes for better and worse
 金は人間を目標に向かうよう夢中にさせ社交をおろそかにさせる
2006/11 EurekAlert Money: It's more than an incentive according to University of Minnesota researcher
あふれ出し効果:
2006/11 EurekAlert Spillover effect: Why we end up spending more when we think we're saving
そんなつもりじゃなかったのによけいに買ってしまうその理由
2006/10 【日本語記事】 Nature@日本 神経経済学 : 心を決めろ
衝動買いの発生率、男と女で大差なし
2006/10 EurekAlert Men, women have similar rates of compulsive buying, Stanford study shows
神経経済学のお通りだ
2006/09 The New Yorker MIND GAMES*
  What neuroeconomics tells us about money and the brain.
●ここに学べるものがある:思わぬ場所で経済の知恵発見
 動物行動学、心理学、科学哲学などから投資のヒントを見出そう
MORE THAN YOU KNOW: Finding Financial Wisdom in Unconventional Places
By Michael J. Mauboussin
Columbia Univ Pr (2006/06)
2006/09 BusinessWeek  Swimming With Guppies .
2006/07 ScienceDaily Established EBay Sellers Get Higher Prices For Good Reputations
評価の高いネットオークションの売り手は、評価の低い売り手より一割よけいに儲かります
どれも同じ値段なら決めるのは簡単なんだけれどね
2006/07 EurekAlert Unsure what to order? Study finds that decisions are easier when everything is priced the same
選択の自由が幸福度で優るというわけではない
2006/07 EurekAlert Freedom to choose won't make you happier
  there is frequently no difference between how happy people are as a result of making a
choice themselves or having a choice made for them.
ブランド信者が熱くなるとき
2006/07 EurekAlert You argue when you care
 New study explains why loyal customers get defensive when their brands are criticized
「1356万円」より、「千円」。 「短い値段」ほど覚えやすい
2006/06 EurekAlert People remember prices more easily if they have fewer syllables
社会的な団結の根拠としての消費
2006/06 EurekAlert Consumption as a basis for social solidarity
CMに登場する美女やカワイコちゃんが逆効果になるとき
2006/05 EurekAlert Beauty and the beholder: Why pretty faces don't always help sales
研究者は、そのポジティブなフレーミング原因消費者が発見した ― 慎重に広告に含まれる情報を見ると。
メッセージが否定的に作られるとき、消費者は外部のヒント(例えば小売業者の名声)によって一方に偏るが、しばしば価格のようなより客観的な尺度を考慮することができない。
弱い名声で小売業者で売られる商店ブランドはしたがって、否定的に作られた広告を避けなければならない ― リスク知覚を招くことになるので。
2006/05 EurekAlert Our brand is better than their brand
 'positive framing' makes consumers less biased
異なる商品の価値をエンコードする神経単位を発見
2006/04 EurekAlert Attention shoppers: Researchers find neurons that encode the value of different goods
神経:眼窩前頭皮質ニューロンは経済的価値を符号化する
2006/05 Nature Neurons in the orbitofrontal cortex encode economic value
2006/04 EurekAlert Consumers don't always want bigger, better, more
アルコールメーカーのロゴ商品と児童の飲酒、どう関係する?
2006/03 news@nature.com To be blunt: Branded by booze
我々の脳は、どのようにブランドと商品の情報を処理するか、脳スキャンで見てみましょう
2006/03 PhysOrg.com Brain-scanning technology reveals how we process brands and products
善行よ目覚めなさい  サイコパスのような巨大企業のありようをまっとうに
2006/02 EurekAlert From psychopaths to behaving responsibly: Waking up the inner sleeping beauty of companies
認知的不協和回避的ショッピング  消費者は彼らの好みを支えるために情報を曲解する
2006/02 PhysOrg.com Study: Consumers distort information to support their preferences
ブランド文化の東西差
 個人観な西洋人はブランドの品質にこだわるが、依存と関係性の東洋人は企業と製品を結びつけたがる
2006/01 EurekAlert How we view ourselves affects perception of products and brands
市場と進化心理学
 利口な投資家さえ、感情で失敗する
 トクより損に過敏な私たち
2006/01 Stuff.co.nz Even the canny investor falls prey to emotion
心理学者は経済学者より株取引がお上手です
2006/01 EurekAlert Psychologists make better shareholders
 The 'herd instinct' is less important than expected in share-buying
エルメスでヨダレが出ますか? ブランド崇拝の刷り込み
2006/01 New Scientist How brands get wired into the brain
2006/01 EurekAlert Where your brain wires itself to like (name your favorite brand)







イギリスの訛りの中で、一番商売に向いているのはスコットランド方言
2005/12 Evening Times A SCOTTISH accent is better for business success than any regional English accent.
高齢消費者、感情的つけ込みに弱い
2005/11 EurekAlert Older consumers prefer emotional appeals
天気と消費者行動
2005/11 EurekAlert New research links consumer behavior to the weather
2005/11 EurekAlert Feelings, nothing more than feelings: How you feel affects buying behavior
自分の名前に似ているブランドに惹かれる心理:アルファベット
2005/11 EurekAlert What's in a name? A lot, says new research about the effect of one's own name on consumer behavior
優柔不断は焦点ボケのせい?
 決断の責任は自分にはないと思わせると消費者は気楽に決断しはじめます
2005/11 EurekAlert Crippled by indecision? Maybe you're focusing on the wrong thing
一度試しにお持ち帰りになってみませんか?
 実際に所有したシーンを見せると消費者は価値を過大評価してくれるんですよ
2005/11 EurekAlert A Bird in the hand: Why we overvalue what we have and undervalue what we want
オトク感の心理学
 むやみに多けりゃいいってもんじゃない?
 でっかい器に小さく盛られた500gのプリンより、
 ちっこい器にあふれかえる350gのプリンのほうがオトクに感じがち
 比較対象がなければそんな選択でも満足してしまう私たち
2005/11 EurekAlert More is not always better
あなたの買い物、第三者しだい
 近くに知らない人がいると、ブランドネームの品を選びがち
 誰も見ていないと、安いモノを選ぶんだけどね
2005/09 EurekAlert The shadow over consumers
  how self-conscious and easily influenced consumers can be.
感動で買わせろ
2005/08 EurekAlert Emotional, not factual, ads win skeptical consumers, study shows
●サルでもわかる経済学
Freakonomics: A Rogue Economist Explores The Hidden Side Of Everything
Steven D. Levitt (著), Stephen J. Dubner (著)
ハードカバー: William Morrow & Co ; ISBN: 006073132X ; (2005/05/01)
2005/06  New York Times  Monkey Business
2005/07 EurekAlert Does the language gender system of English and Spanish affect consumers' perception of brands?
2005/07 EurekAlert Judging brands
 How consumers make assumptions based on marketplace stereotypes
2005/07 EurekAlert Alone in the aisle
 The effect of social interaction on consumers
神経科学で商品を売り込め――ニューロマーケティングの挑戦
2005/06 【日本語記事】 ワイアードジャパン
広告神経科学
2005/06 Wired Advertisers Tap Brain Science
2005/06 EurekAlert Making up your mind
 how and why consumers use prior information to decide to buy a BMW or a Hyundai.
2005/06 EurekAlert How constraints influence consumer behavior
 consumers become more creative as they are faced with more constraints.
サブリミナルな「笑顔」は消費量をアップさせる しかめつらは逆効果
2005/05 EurekAlert Face value: Hidden smiles influence consumption and judgment
●経済活動の博物学
The Company of Strangers: A Natural History of Economic Life
Paul Seabright (著)
ハードカバー: Princeton Univ Pr ; ISBN: 0691118213 ; (2004/03/01)
2005/04  American Scientist  The Man of the Crowd
2005/03 EurekAlert Enticing the bilingual consumer
 Interject an English word into the Spanish ad
消費者が再度購入しに来てくれるか否か
 「もうけた」と思うか「損をせずにすんだ」と思うかが分かれ目
2005/03 EurekAlert The power of pride
 Positive purchasing experiences may not bring consumers back for more
ブランド消費という宗教 カルトと同様の崇拝現象
2005/03 EurekAlert The cult of consumerism
 How consumers bind together to religiously worship a (sometimes deceased) brand
2005/03 EurekAlert New study into how consumers weigh the costs and benefits of promotions and rewards
生活様式と社会階級と消費行動
2005/03 EurekAlert Playing the game
 New research into how social class affects the consumerism
2005/03 EurekAlert Research into how consumers pick from a host of product features
2005/02 Los Angeles Times Searching for the Why of Buy
 Researchers scan for insight into how marketing may brand the brain's preference for
products and politicians.
●経済的殺し屋の告白
books Confessions Of An Economic Hit Man  John Perkins (著)
 ハードカバー: Berrett-Koehler Pub ; ISBN: 1576753018 ;(2004/09)
2005/02  AlterNet A Game As Old As Empire
●サルでもわかる科学の経済?(科学的・文化的な理論)
books The Effortless Economy of Science? (Science and Cultural Theory)
 Philip Mirowski (著)
 ハードカバー: Duke Univ Pr (Tx) ; ISBN: 0822333104 ;(2004/07)
 ペーパーバック: Duke Univ Pr (Tx) ; ISBN: 0822333228 ; (2004/07)
2005/02  American Scientist Dismal Science
●進歩の可能性
books The Possibility Of Progress   Mark Braund (著)
 ペーパーバック: Shepheard-Walwyn Ltd ; ISBN: 085683226X ;(2005/01)
2005/02  Xtreme Television Transforming the Way We Think About Politic
2005/02 New Scientist 'Zero intelligence' trading closely mimics stock market
2005/02 EurekAlert Business before pleasure: Emotions play key role in guiding consumer spending
「カロリーゼロ」「ノンファット」
 無いことをあらわすメッセージは購買者にどう影響するか
 「なぜそのメッセージが表示されるのか」そのわけを考えさせてしまいます
2005/01 EurekAlert How negative messages affect consumers
 Called negations, advertising messages that contain terms like 'not' or 'no' are meant to highlight some distinctive characteristic about the product being sold. How consumers process these messages is another story says an article in the December 2004 issue of the Journal of Consumer Research.
2005/01 EurekAlert Consumers seek and avoid marketing persuasion
2005/01 EurekAlert Subjective knowledge affects consumer searching & selections


 以上、 →2005~2006年の記事でした


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